perjantai 15. toukokuuta 2015

Lukeminen/Lukuhaaste

Oon aina rakastanu lukemista ja kirjoja muutenkin. Ala-asteella lainasin kassikaupalla kirjastosta kirjoja kotiin. Lemppareita oli Merja ja Mervi Jalon heppakirjat, Viisikko, Mystery Club, Sweet Valley High, Replica, Neiti Etsivä ja sata muuta kirjasarjaa jotka kaikki on luultavasti jossain vaiheessa lapsuutta lukenut.
Vähän vanhemana parhaita oli tietenkin Harry Potterit, Nälkäpelit, Twilightit (pakko tunnustaa), erilaiset holokaustista ja muutenkin natseista kertovat kirjat, Torey Haydenin kirjat ja yhteen aikaan The Clashin, Ramonesin, Sid Viciousin ja Nancyn kirjat.
Nykyään tulee luettua vähän kaikenlaisia kirjoja. Harry Potterit on tällä hetkellä uusintakierroksella ja nyt oon myöskin tupannut lainaamaan englanniksi kirjoitettuja kirjoja.
Oonko jotenki häiriintynyt kun haistelen aina kirjojen sivuja? Siitä tulee niin ihana tunne.

Nyt oon osallistunut Goodreadsin Reading Challengeen. Tavoitteena olisi lukea ainakin 30 kirjaa tänä vuonna. Neljä oon tähän mennessä saanu luettua (shame on me, itse vielä leuhotan täällä kuin harras lukija oon...) ja tässäpä ne:




Lukulista tietenkin on pidempi ku nälkävuosi, mutta eiköös tästä selvitä. Muutamat kirjat näistä on mun omia, toiset lainassa kirjastosta.


Alimpana Zoe Suggin (<3) Girl Online, joka on juurikin englanninkielinen
Toisena Jojo Moyesin Ole niin kiltti, älä rakasta häntä, perus tyttöhömppää luultavastikkin
Ylimpänä Kirjallinen piiri perunankuoripaistoksen ystäville, jonka oon lukenu ennenkin ja siitä kirjasta tuli niin hyvä olo että pakko lukee toisenkin kerran :)


Sitten vähän vakavampia aiheita näissä kirjoissa
Alimpana Sid Vicious - nuorena kuolemisen taito jonka oon myöskin lukenu ennenkin mutta pakko lukee toistamiseen. Kertoo Sex Pistolsissa bassoa soittaneen Sidin elämäntarinan
Toisena Lasi maitoa, kiitos, josta oon kuullu paljon hyvää ja myöskin että se on todella ahdistava kirja. Nuori tyttö viedään toiseen maahan prostituoiduksi
Kolmantena Anja Snellmanin Lemmikkikaupan tytöt, jota Heini mulle ehdotti ja hehkutti.
Neljäntenä Dave Peltzerin Pimeän poika, joka on ehdottomasti surullisin ja ahdistavin kirja minkä oon lukenut, mutta silti niin hyvä.
Viidentenä Leiri 14, joka kertoo siis loikkaajasta joka pelastaa itsensä karkaamalla Pohjois-Koreasta.
Päälimmäisenä Mark Johnsonin kirjoittama kirja Väärillä raiteilla jossa hän kertoo omasta huumeriippuvaisuudestaan ja siitä kuinka pääsi kuiville. Tänkin oon lukenu kaks kertaa ennenkin, mutta tää on vaan niin hyvä et sen voi lukee useempaan kertaan. 

Saas nähdä miten meikämannen käy, saanko vuodessa luettua 30 kirjaa. Yritys on kova ja uskon että kesällä tulee takapihalla luettua aikasta paljon samalla kun ottaa aurinkoo :)


Onko siellä muita Reading Challengeen osallistuneita? 

2 kommenttia:

  1. Aijjai meillä on selvästi sama maku kirjoissa! Tollasta ahdistavasta lukemisesta mäki tykkään! Tästä lähtee mulla muutama heti lukulistalle!! :)
    Ite en kyllä uskalla osalistua reading challengeen, mut kuulostaa hienolta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kamala sanoo aina ihmisille et "joo, mitä hirveempi kirja sitä parempi" si kaikki kattoo ihan kieroon :D mut hyvä vaan jos sait vähä lukuideoita :)

      Poista